Revize ISO 14001:2015
Porovnání požadavků s ISO 9001:2015, podobnosti a rozdíly
Tato příručka se zabývá požadavky revize ISO 14001:2015, která navazuje na předchozí obdobnou a úspěšnou publikaci k ISO 9001:2015.
Na základě více než roční zkušenosti s aplikací obou revidovaných norem jsme pro vás sestavili jako pomůcku tuto příručku, která obsahuje volnou interpretaci požadavků ISO 14001 spolu s komentáři ke změnám. Průvodce jejich shodnými i rozdílnými oblastmi vám pomůže lépe se orientovat v nových požadavcích.
V publikaci také naleznete přímo v textu řadu příkladů k jednotlivým změnám.
Příručka je navíc v příloze doplněna o odpovědi na časté dotazy, s nimiž se v praxi v rámci prvních zkušeností s novými požadavky opakovaně setkáváme, a o plán implementace.
Orientujete se v nových požadavcích ISO 14001 a ISO 9001 jen zčásti? Využijte možnost získat jiný úhel pohledu pomocí praktických příkladů a komentářů.
Autoři
Ing. Monika Becková
Absolventka ČVUT fakulty stavební, obor automatizované systémy řízení. Po realizaci několika projektů ve funkci programátora-analytika působí od roku 1999 v oblasti systémů managementu kvality, od roku 2003 též v oblasti systémů environmentálního managementu a BOZP na pozici auditora, tajemníka certifikačního orgánu a ředitelky školicího střediska.
V současnosti pracuje jako certifikovaný auditor akreditovaného certifikačního orgánu v uvedených oblastech a dále jako manažer jakosti. Jako odborný poradce spolupracuje s řadou organizací, má zkušenosti v oblasti posuzování shody a certifikace výrobků, implementace a zlepšování systémů managementu ve výrobě i službách. Je držitelem certifikátu manažer EMS (ČSJ – 0001/01R), auditor EMS (ČSJ – 00004/03RR), auditor QMS (TÜV - 0516/05/AKD/QMS/C), auditor OHSAS (TÜV - 243/04/AKD/BOP/O).
Obsah
Obsah:
1. Úvod
- Obecně
- Uživatelé normy
- Přechodné období
- Souhrnný přehled změn
- Co zůstalo beze změny?
- Očekávaný přínos – nejnovější trendy a propojení
- systémů řízení
2. Požadavky jednotlivých kapitol revidované normy ČSN EN ISO 14001:2016
3. Závěr
4. Příloha 1: Odpovědi na nejčastější dotazy:
- Jakým způsobem se stanoví kontext organizace?
- Příklady zainteresovaných stran pro konkrétního výrobce
- Lze zachovat vyloučené požadavky i podle nových podmínek
- Jaký je rozdíl v procesním přístupu v ISO 9001 a v ISO 14001?
- Může se zrušit funkce představitel managementu?
- Jak plánovat cíle systému managementu?
- Musí mít registr environmentálních aspektů podobu samostatného dokumentu
- Jaké jsou nutné dokumentované informace pro úspěšnou certifikaci?
- Jaké jsou požadavky na interního auditora?
- V jaké míře probíhá podle nových požadavků Přezkoumání systému managemntu vedením?
5. Příloha 2: Plán implementace změn v souvislosti s přechodem na ČSN EN ISO 9001:2016 a ČSN EN ISO 14001:2016 pro rok 2017- 2018
Ukázka
Jako ukázku jsme vybrali část úvodní kapitoly, která uvádí porovnání požadavků normy ČSN EN ISO 9001:2016 a ČSN EN ISO 14001:2016.
Pro porovnání obsahu ČSN EN ISO 9001:2016 a ČSN EN ISO 14001:2016 v rámci možnosti využití jednotné struktury integrovaného systému řízení použijeme následující tabulku, která obsahuje rovněž stručnou zmínku o některých rozdílech mezi novou ISO 14001 a novou ISO 9001.
Tab. - Porovnání obsahu ČSN EN ISO 9001:2016 a ČSN EN ISO 14001:2016:
ČSN EN ISO 9001:2016 |
ČSN EN ISO 14001:2016 |
Poznámka k rozdílným požadavkům v ISO 14001 |
0. Úvod |
0. Úvod |
Vysvětluje odlišné zaměření norem. |
1. Předmět normy |
1. Předmět normy |
Definuje jiný předmět (i když založený na stejných principech). |
2. Citované dokumenty |
2. Citované dokumenty |
Nová ISO 14001 neobsahuje žádné citované dokumenty, v ISO 9001 je citován Slovník (ISO 9000:20115). |
3. Termíny a definice |
3. Termíny a definice |
-- |
-- |
3.1 Termíny vztahující se k organizaci a vedení (leadershipu) |
Nová ISO 9001 žádné termíny a definice neobsahuje, pouze odkaz na ISO 9000:2015 (slovník), která vyšla současně s ISO 9001:2015. Naproti tomu nová ISO 14001 obsahuje řadu termínů a definic, a původní slovník - ISO 14050:2009 – nahrazen nebyl. |
-- |
3.2 Termíny vztahující se k plánování |
Termíny pouze v ISO 14001. |
-- |
3.3 Termíny vztahující se k podpoře a provozu |
Termíny pouze v ISO 14001. |
-- |
3.4 Termíny vztahující se k hodnocení a zlepšování výkonnosti |
Termíny pouze v ISO 14001. |
4. Kontext organizace |
4. Kontext organizace |
-- |
4.1 Porozumění organizaci a jejímu kontextu |
4.1 Porozumění organizaci a jejímu kontextu |
ISO 9001 obsahuje pojem „externí a interní aspekty“, zatímco ISO 14001 „externí a interní záležitosti“, nejedná se o environmentální aspekty. |
4.2 Porozumění potřebám a očekáváním zainteresovaných stran |
4.2 Porozumění potřebám a očekáváním zainteresovaných stran |
ISO 14001 obsahuje navíc požadavek určit, které potřeby a očekávání zainteresovaných stran se stanou závaznými povinnostmi. |
4.3 Určení rozsahu systému managementu kvality |
4.3 Určení rozsahu systému environmentálního managementu |
ISO 14001 obsahuje navíc požadavek zpřístupnit rozsah EMS zainteresovaným stranám. |
4.4 Systém managementu kvality a jeho procesy |
4.4 Systém environmentálního managementu |
Oproti ISO 9001 neobsahuje podrobné požadavky na procesy. |
5. Vedení (Leadership) |
5. Vedení (Leadership) |
|
5.1 Vedení (Leadership) a závazek |
5.1 Vedení (Leadership) a závazek |
Oproti ISO 9001 neobsahuje požadavky na podporu procesního přístupu. |
5.2 Politika |
5.2 Environmentální politika |
Bez podstatných rozdílů (samozřejmě kromě zaměření). |
5.3 Role, odpovědnosti a pravomoci v rámci organizace |
5.3 Role, odpovědnosti a pravomoci v rámci organizace |
Bez podstatných rozdílů (samozřejmě kromě zaměření). |
6. Plánování |
6. Plánování |
-- |
6.1 Opatření pro řešení rizik a příležitostí |
6.1 Opatření pro řešení rizik a příležitostí |
Oproti ISO 9001 je zde požadavek na dokumentované informace. Dále požadavek na environmentální aspekty a závazné povinnosti. Vazba na havarijní plánování, která v ISO 9001 rovněž není. |
6.2 Cíle kvality a plánování jejich dosažení |
6.2 Environmentální cíle a plánování jejich dosažení |
Bez podstatných rozdílů (samozřejmě kromě zaměření). |
6.3 Plánování změn |
-- |
-- |
7. Podpora |
7. Podpora |
-- |
7.1 Zdroje |
7.1 Zdroje |
Oproti ISO 9001 nejsou samostatně zmiňovány lidé, infrastruktura, pracovní prostředí, zdroje pro monitorování a měření (jednodušší struktura). |
7.2 Kompetence |
7.2 Kompetence |
Bez podstatných rozdílů. |
7.3 Povědomí |
7.3 Povědomí |
Bez podstatných rozdílů. |
7.4 Komunikace |
7.4 Komunikace |
Bez podstatných rozdílů. |
7.5 Dokumentované informace |
7.5 Dokumentované informace |
Bez podstatných rozdílů. |
8. Provoz |
8. Provoz |
-- |
8.1 Plánování a řízení provozu |
8.1 Plánování a řízení provozu |
Zaměření ISO 14001 na ochranu životního prostředí. |
-- |
8.2 Havarijní připravenost a reakce |
Pouze v rámci ISO 14001 (i když nová ISO 9001 obsahuje nyní požadavek na tzv. „nouzová opatření“). |
8.2 Požadavky na produkty a služby |
-- |
-- |
8.3 Návrh a vývoj produktů a služeb |
-- |
Zčásti v rámci čl. 8.1 nové ISO 14001 s přihlédnutím k životnímu cyklu. |
8.4 Řízení externě poskytovaných procesů, produktů a služeb |
-- |
Zčásti v rámci čl. 8.1 nové ISO 14001. |
8.5 Výroba a poskytování služeb |
-- |
-- |
8.6 Uvolňování produktů a služeb |
-- |
-- |
8.7 Řízení neshodných výstupů |
-- |
-- |
9. Hodnocení výkonnosti |
9. Hodnocení výkonnosti |
-- |
9.1 Monitorování, měření, analýza a vyhodnocování |
9.1 Monitorování, měření, analýza a vyhodnocování |
ISO 14001 neřeší spokojenost zákazníka, článek má celkově jednodušší strukturu. Navíc je naopak požadavek na hodnocení souladu se závaznými povinnostmi. |
9.2 Interní audit |
9.2 Interní audit |
Bez podstatných rozdílů. |
9.3 Přezkoumání systému managementu |
9.3 Přezkoumání systému managementu |
Kromě některých odlišných vstupů bez podstatných rozdílů. |
10. Zlepšování |
10. Zlepšování |
-- |
10.1 Obecně |
10.1 Obecně |
|
10.2 Neshoda a nápravné opatření |
10.2 Neshoda a nápravné opatření |
Bez podstatných rozdílů. |
10.3 Neustálé zlepšování |
10.3 Neustálé zlepšování |
Bez podstatných rozdílů. |
Ing. Veronika Bradová - bradova@dashofer.cz