V brožuře "Podpora nadání ve školách" se soustředíme na jiné oblasti podpory nadání žáků, než publikace na podobné téma. Nezabýváme se ani popisem typů nadání a jejich specifik, ani rozvojem intelektu. Jednou z oblastí, kterou autor rozebírá, je vhodné nastavení systému podpory nadání ve škole. Další oblastí je rozvoj EQ (emoční inteligence) nadaných dětí, dále podpora vhodných návyků a morálně-volních a charakterových oblastí rozvoje osobnosti nadaných dětí a studentů.
Jaká jsou v současné době očekávání rodičů v oblasti rozvoje jejich dětí od školy? Očekávání rodičů od školy lze rozdělit do tří základních oblastí: výuka, klima, osobnostní rozvoj.
Někdy bývá zájem zúžen jen na první z nich – výuku a rozumový rozvoj. Dnes jsou ale kladeny stejně vysoké požadavky i na klima ve třídě / škole a na osobnostní rozvoj žáka. Pokud škola chce být pozitivně vnímána jako škola, která skutečně rozvíjí a pečuje o nadání a talent svých žáků, musí mít dobře zvládnuty všechny tři oblasti.
Kvalita prostředí je velmi významná, protože pokud není klima školy bezpečné, podporující a pozitivní, celkový výkon a efektivita žáků jdou prudce dolů. Pro osobnostní rozvoj je stále více charakteristická zvyšující se důležitost individualizace.
Školy, které skutečně podporují nadané děti a rozvoj jejich schopností, se musí věnovat všem třem oblastem se stejnou intenzitou. Realizace je velmi náročná, navíc klade na školy a učitele úplně nové nároky a požadavky.
V brožure se autor Mgr. Miloslav Hubatka zaměřuje na analýzu jednotlivých klíčových oblastí a podoblastí.
Autoři
Mgr. Miloslav Hubatka
Narozen 23. 8. 1968 ve Znojmě.
Absolvoval Filozofickou fakultu MU Brno, obor pedagogika a historie.
Pracoval přes dvacet let ve školství, z toho deset let jako ředitel školy zaměřené na rozvoj nadání žáků. Nyní pracuje jako lektor, mentor a poradce se zaměřením především na rozvoj managementu škol. Věnuje se i publikační činnosti a je krajským metodikem podpory nadaných pro Jihomoravský kraj a členem expertního týmu Národního ústavu pro vzdělávání pro podporu nadaných žáků na školách.
Obsah
1 Úvod
2 Obecnosti
- Individuální přístup
- Extrémy a krajní meze
- Módní vlivy vs. tradice
- Vliv rodiny
3 Klíčové oblasti a jejich nástroje
- Mapa systému
4 Výuka a školské systémy
5 Systémová podpora a rozvoj
- Koncepčně-systémová opatření
– Výběrové třídy / školy
– Programy na podporu nadaných
– Porovnání mezi výběrovým a inkluzivním modelem rozvoje nadaných
– Kluby nadaných
– Výběrové semináře
– Systémová diferenciace
– Vzdělávání a příprava učitelů
– DVPP úspěšné školy
- Organizačně-provozní oblast
– Předčasný nástup do školy
– Přeskočení ročníku
– Plnění výuky v jiném ročníku
– Plnění školní docházky jiným způsobem
6 Individuální podpora
- Individuální vzdělávací program žáka
- Vnitřní diferenciace ve výuce
- Psychohygiena – přetíženost
- Obohacování učiva (enrichment)
– Obohacování směrem do hloubky
– Obohacování směrem do šířky
– Některé nároky na profesionalitu učitele
- Zájmová a mimoškolní činnost
- Soutěže
7 Vztahy, klima a komunikace
- Desegregace
- Typy segregace
– Rasová
– Vědomostní
– Výkonová
– Sociální
– Talentová
- Práce třídního učitele a podporující klima
– Učitel jako úředník
– Učitel jako hasič
– Učitel jako lídr
- Komunikace škola a rodina
– Když učitel dítě zná
– Komunikace pozitivní i negativní jako zdroj důvěry
– Polarita komunikace
– Tripartity a formativní hodnocení
8 Osobní rozvoj
- Osobní úspěch
– Silné a slabé stránky
– Hodnoty
– Vnitřní limity
- Sebeřízení
– Sebereflexe
– Zpětná vazba
– Sebekázeň
9 Závěr
Ukázka
Podpora nadání ve školách - Mapa struktury systému podpory nadaných
žáků
Systémová podpora a rozvoj nadaných dětí, vč. porovnání mezi výběrovým a inkluzivním modelem rozvoje nadaných žáků
Vztahy, klima a komunikace - důležitá složka rozvoje nejen nadaných žáků
Nástroje dobrého třídního učitele, role třídního učitele a jejich funkce
Vaše otázky ohledně tohoto produktu zodpoví:
Ing. Lenka Horáčková - lenka.horackova@dashofer.cz