Zkuste se na chvilku zastavit a položit si několik důležitých otázek:
- Umíme rozpoznat a podpořit ve vzdělávání žáky, jejichž bariéry ve vzdělávání vyplývají ze sociálního zázemí?
- Uvědomujeme si, že nefunkční / neúplná / nedostatečně podporující anebo „jen“ kulturně či jazykově odlišná rodina může v chybně nastaveném školním prostředí pro žáka znamenat větší hendikep než lehčí zdravotní postižení?
- Jsme skutečně schopni brát ohledy na speciální vzdělávací potřeby těchto žáků a nabídnout jim všechny existující možné formy podpory?
Těmito a dalšími souvisejícími otázkami se zabývá publikace Vzdělávání žáků se sociálním znevýhodněním – publikace zaměřená na problematiku vzdělávání žáků se sociálním znevýhodněním.
Co na Vás čeká?
Nejdříve se s Vámi podíváme, jak vypadají žáci, u kterých můžeme najít nějaké sociálně podmíněné znevýhodnění. Potom projdeme systém podpůrných opatření tak, jak je daný současnou legislativou. To znamená v podobě, ve které jsou (nebo by měla být) podpůrná opatření dostupná žákům, učitelům i školám.
Dále se stručně zaměříme na dvě specifické skupiny, které patří mezi žáky se sociálním znevýhodněním:
- žáky s odlišným mateřským jazykem a
- žáky ze sociálně vyloučených lokalit – s důrazem na jejich potřeby a specifika podpory.
Co myslíte, jaká je pro mnoho žáků největší překážka v úspěšném zapojení do školní výuky? Přesně tak, je to jazyková bariéra. Společně porozumíme i tomuto fenoménu.
Na závěr Vás provedeme třemi tématy, která jsou důležitá pro školní praxi:
- možnostem zapojení pedagogických asistentů do podpory sociálně znevýhodněných žáků,
- spolupráci mezi školou a orgány sociálně-právní ochrany dítěte a také
- dílčím aktivitám zajišťovanými neziskovými organizacemi (nejen v sektoru sociálních služeb), jejichž činnost sice patří do mimoškolního prostředí, ale na výsledky školního vzdělávání znevýhodněných žáků může mít značný vliv.
Autoři
Mgr. Máša Bořkovcová
Mgr. Marie Bořkovcová absolvovala obor romistika na Filozofické fakultě UK, kde několik let přednášela. Působí v Nové škole, o. p. s., kde se věnuje podpoře romštiny jako živého jazyka, podpoře čtenářství u dětí na ZŠ a lektorování kurzů pro pedagogy, jejichž cílem je podpora sociálně znevýhodněných a romských žáků. Se spolkem Ašta šmé vytváří biografické komiksy na různá sociální témata: v edici Nejisté domovy byla spoluautorkou čtyř komiksů o ohrožených dětech a v komiksové trilogii o Romech O příbjehi je spoluautorkou komiksů Ferko, Albína a Keva. V organizaci Člověk v tísni koordinovala klub matek a vedla předškolní klub. Je autorkou monografie Romský etnolekt češtiny.
Mgr. Lucie Macků
Mgr. Lucie Macků má za sebou více než 15 letou praxi v oblastech sociálního začleňování, inkluzivního vzdělávání a práce s ohroženými dětmi. Mimo jiné racovala pro vládní Agenturu pro sociální začleňování i neziskové organizace podporující děti z nepodpůrného rodinného prostředí. Absolvovala studijní stáže na Durham University ve Velké Británii, Otago University a University of Canterbury na Novém Zélandu. Se znevýhodněnými či hendikepovanými klienty pracovala i v zahraničí – USA, Ukrajině, Gruzii a Maroku. Učila na Fakultě sociálních věd UK i Pedagogické fakultě ČZU. V současné době působí v České odborné společnosti pro inkluzivní vzdělávání.
PhDr. Zbyněk Němec, Ph.D.
PhDr. Zbyněk Němec, Ph.D. je speciální pedagog, třináct let působil nejprve v přímé práci s dětmi a mladými lidmi s různými druhy postižení v pražském Jedličkově ústavu a následně ve školním poradenství ve speciálně pedagogickém centru v Kladně. Od roku 2011 se podílí na projektech na podporu škol spádových pro sociálně vyloučené (nebo sociálním vyloučením ohrožené) lokality, je autorem řady článků a studií zaměřených na práci s žáky se sociálním znevýhodněním a na činnost asistentů pedagoga. V současnosti pracuje jako vyučující na katedře speciální pedagogiky Pedagogické fakulty UK, zároveň lektoruje kurzy pro obecně prospěšnou společnost Nová škola.
Obsah
- Žáci se sociálním znevýhodněním a jejich speciální vzdělávací potřeby
- Podpůrná opatření ve vzdělávání žáků se sociálním znevýhodněním
- Žáci-cizinci a jejich podpora ve vzdělávání
- Žáci ze sociálně vyloučených lokalit a jejich specifické potřeby
- Jazykové a komunikační bariéry žáků (M. Bořkovcová)
- Základní informace ke spolupráci OSPOD a školy (L. Macků)
- Role asistentů ve vzdělávání žáků se sociálním znevýhodněním
- Spolupráce školy s neziskovými organizacemi a poskytovateli sociálních služeb
Ukázka
Podpůrná opatření prvního stupně
V prvním stupni podpůrných opatření jde o spíše drobné, organizačně málo náročné úpravy v organizaci vzdělávání žáka, u kterého se objevuje potřeba nadstandardní podpory při výuce nebo v zapojení do kolektivu spolužáků.
Podpůrná opatření druhého a třetího stupně
- úprava obsahu vzdělávání – posílení výuky českého jazyka,
- výuka podle individuálního vzdělávacího plánu,
- úprava hodnocení,
- pedagogická intervence,
- výuka v předmětu speciálně pedagogické péče,
- podpora asistenta pedagoga (převážně ve 3. stupni podpůrných opatření),
- zavedení pozice školního speciálního pedagoga (ve 3. stupni podpůrných opatření),
- zavedení pozice školního psychologa (ve 3. stupni podpůrných opatření).
Jazykové a komunikační bariéry žáků
Spolupráce OSPOD a školy
Vaše otázky ohledně tohoto produktu zodpoví:
Ing. Lenka Horáčková - lenka.horackova@dashofer.cz